עוני מחפיר: פורסם סקר הביטחון התזונתי של ישראל

חדשות קול חי 1 Comment on עוני מחפיר: פורסם סקר הביטחון התזונתי של ישראל

הביטוח הלאומי: 522 אלף משפחות חיות באי בטחון תזונתי – כמחצית מהן באי ביטחון תזונתי חמור. מרבית המשפחות הללו הן משפ' עם ילדים שמונים מעל שש מאות אלף. הציבור החרדי עם שיעורי עוני הכי גבוהים אבל עם עליה בביטחון התזונתי – זאת בזכות ארגוני החסד

צילום: elements.envato
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נתוני סקר של מינהל המחקר והתכנון של הביטוח הלאומי הנקרא סקר הביטחון התזונתי למחצית הראשונה של שנת 2021 פורסם הבוקר ב"ישראל היום". זו הפעם הרביעית בעשור האחרון שנערך סקר כזה, והשיבו עליו 3,475 משפחות. הסקר נערך בעיצומו של משבר הקורונה בישראל, בתקופת ממשלתו הקודמת של נתניהו. במסגרת המשבר פוטרו או הוצאו לחל"ת מאות אלפי עובדים, וביוני 2021 הופסקו קצבאות התמיכה שניתנו לאזרחים בגללו.

הממצאים מראים כי אמנם במחצית הראשונה של 2021 חל שיפור קל לעומת הסקר הקודם, שנערך ב־2016 – אך זה לא מספיק. עדיין יותר מדי אנשים בישראל חיים באי־ביטחון תזונתי. מהסקר עולה כי כמעט מיליון איש בישראל (522 אלף משפחות), מתוכם 665 אלף ילדים, חיו בתקופה זו באי־ביטחון תזונתי – כמחצית מהם באי־ביטחון תזונתי חמור.

16% מהמשפחות ו־21% מהילדים בישראל חיים באי־ביטחון תזונתי (לעומת 18% ו־26% בסקר הקודם, בהתאמה). כמו בדו"ח העוני, גם כאן האוכלוסיות המובילות בשיעור הסובלים מאי־ביטחון תזונתי הן אלה שמתגוררות בירושלים (23%), במחוז הצפון (27%) ובמחוז הדרום (19%). כלומר, הבעיה היא בירושלים ובפריפריה. כמעט חמישית מהילדים במחוז צפון ובירושלים חיים באי־ביטחון תזונתי מתמשך.

עוד עולה מהסקר כי האוכלוסיות העניות ביותר, שסובלות מהשיעורים הגבוהים ביותר של אי־ביטחון תזונתי, הן ערבים (42.4%), מקבלי קצבת הבטחת הכנסה (46.1%), משפחות חד־הוריות (34.2%), משפחות עם יותר מחמישה ילדים (30.8%) ומקבלי קצבת נכות (32.7%). בציבור החרדי, שם שיעורי העוני דומים לאלה שבחברה ערבית, נרשם שיפור ברמת האי־ביטחון התזונתי – 16%. הסיבה לכך היא היעזרות הסובלים מאי־ביטחון תזונתי במגזר זה (פי שלושה לעומת האוכלוסייה הכללית) בארגוני סיוע שונים.

שר הרווחה והביטחון החברתי ח״כ יעקב מרגי בתגובה לפרסום הדו״ח: ״ממצאי הדו״ח מציבים בפנינו מציאות עגומה ונוראה, ישנן מאות אלפי משפחות בישראל אשר מעבר להימצאותם בקו העוני סובלות גם מאי ביטחון תזונתי וכמחצית מהם סובלות מאי ביטחון תזונתי חמור. זהו מצב בלתי נסבל שחייבים לתת עליו את הדעת. הדו״ח הזה מתווסף לדו״ח העוני שפורסם בשבוע שעבר וממחיש את הצורך בתוכנית פעולה מיידית״.

השר במשרד הרווחה והביטחון החברתי, הרב יואב בן צור בתגובה לדו"ח ביטוח לאומי – 'אי ביטחון תזונתי': " למעלה מחצי מיליון משפחות בישראל חיות באי ביטחון תזונתי, כמחציתם נמצאים בחוסר תזונתי חמור, זהו נתון מזעזע וכואב שחייבים לטפל בו בדחיפות. מהנתונים אנו רואים את האוכלוסיות המוחלשות בחברה, בפריפריה ובערים, קורסים תחת הנטל הכבד של יוקר המחיה ומוותרים על ארוחות בסיסיות מתוך מצוקה כלכלית קשה".

"כמידי יום מאות אלפי ילדים בישראל הולכים למוסדות החינוך בלי ארוחת צהריים טובה, זהו מצב אכזרי שמדיר את מנוחתי. יש צורך בשינוי התפיסה למציאות העגומה והכואבת בכדי להבטיח מחייה בכבוד וסיוע למי שזקוק לכך באופן רוחבי וחוצה מגזרים. מדיניות רווחה ודאגה לאוכלוסיות החלשות בחברה זהו ערך עליון מוסרי המחייב את כולנו, נפעל בכלל הכלים העומדים ברשותנו בכדי לתת מענה תזונתי לאותם ילדים רעבים".



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מרגי ושות', נבחן אתכם לפי מעשים ולא לפי הדיבורים. בואו נראה מה אתם יכולים לעזור לעניים